ביקורת – טוב או רע?

ביקורת טובה היא דבר נהדר, אך מה קורה כאשר מקבלים ביקורת שלילית? אין ספק שהתחושה הנלווית לביקורת שכזו היא לא נעימה, ולרוב אנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתה. פליקס שאשא, מאמן התנהגותי קוגניטיבי ומאסטר בחינוך מביא בפנינו כמה כלים להתמודדות עם ביקורת שלילית, ומסביר לנו שביקורת היא לא בהכרח דבר רע

  • על ידי: פליקס שאשא
  • 05-07-2020
  • 11:32

אין כמו לשמוע מחמאות על הופעה נהדרת שערכנו בשבת! אין כמו לפתוח את העיתון ולקרוא כתבה מחמיאה על ביצועינו הספורטיביים ביום האתמול! אך מה קורה כאשר במקום מחמאה או טפיחה על האגו אנו מקבלים ביקורת שלילית? אין ספק שהתחושה הנלווית לביקורת שכזו היא לא נעימה, ולרוב אנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתה. אמנם אין מנוס מביקורת שלילית לעתים, שכן כולנו אנושיים ונוטים לעשות טעויות, אך בדומה למחמאות, חשוב לדעת גם כיצד להתמודד עמה בחכמה. במאמר זה אציג את מכלול המרכיבים שנוגעים לביקורת ואתן טיפים להתמודדויות עימה.

 

"כפי שהאבן לא יכולה להבריק מבלי שיחככו אותה, כך האדם לא יכול להיות מושלם מבלי שישפטו ויבחנו אותו".

עיתוני ואתרי הספורט הרבים המופיעים בפתחנו, פתחו צוהר חדש ובלתי מוכר לחובבי הספורט בכלל ולעוסקים בדבר בפרט. החשיפה האלקטרונית שחווה עולם הספורט בימינו הינו מרשים ומרומם, אך טומן בחובו גם ביטויים אחרים, כאלה שגורמים לנו אי נחת מסוימת, ושמם המקצועי הינו - שיקוף סובייקטיבי או בשפת העם ביקורת!!!

 

ביקורת מהי?

במובן הכללי של המונח: ביקורת היא תגובה לאדם המגיש דעה, או תוצר מסוים... המתארת מדוע הדעה או התוצר טוב או לא בעיני המבקר. תהליך הביקורת, אם כך, משקף טריאדה (שלישיית גורמים) בה ישנו מבקר, מבוקר, ומושא הביקורת. תהליך זה מכונה לעיתים בעברית "להעביר ביקורת".

כשאנחנו מקבלים ביקורת, אנחנו צריכים להכיר בכך שהדעות, ההתנהגות או הביצועים שלנו אולי אינם נפלאים כפי שנהגנו לחשוב. התמודדות לא נכונה עם ביקורת יכולה להביא לרידוד המוטיבציה והביטחון העצמי שלנו או לחוש איבה וכעס בלתי רציונאליים אודות מעביר הביקורת (עיתונאי, מאמן, קהל וכו'). אבל ביקורת אינה דבר רע. כמו כישלון, הדרך שבה אנחנו מתמודדים עם ביקורת יכולה להגדיר במידה רבה את הביטחון העצמי שלנו, את מידת ההתקדמות שלנו וטיב היחסים בינינו לבין המבקרים שלנו.

 

טיפים להתמודד עם ביקורת

  • בדיקה אותנטית של הביקורת - התגובה הראשונית והשכיחה ביותר לקבלת ביקורת היא לסרב להאמין ל"מבקר" שהעמיד בפנינו מראה שלילית. הצורך הזה הוא בסיסי, אך ישנה חשיבות רבה לכך שלא נפסול באופן מיידי את מה שנאמר. אלא ניקח כמה רגעים כדי לחשוב האם הדברים שנאמרו נכונים ואכן יש לביקורת צדדים אחרים. כאשר תתייחסו לביקורת באופן הזה, אתם לא תסתכלו עליה באופן שלילי, אלא ככלי לשיפור עצמי.
  • שאילת שאלות - אם אתם פתוחים מספיק כדי להשתמש בביקורת כהגשמה וכקרש קפיצה לשיפור היכולות שלכם, שאלו שאלות שיוכלו לעזור לכם לעשות זאת. הכוונה היא לחקור את הנושא עליו קיבלתם ביקורת כדי לדעת יותר וללמוד כיצד לבצע דברים בצורה טובה יותר. השתדלו לא לעשות זאת מיד לאחר קבלת הביקורת, אלא אפשרו לעצמכם להירגע מעט, להבין מה הן נקודות הביקורת החשובות ולאחר מכן החלו לחפש דרכים לדעת יותר כדי להבין כיצד תוכלו להשתפר.
  • שום דבר לא אישי - עם הביקורת המוטחת כלפיכם אינה עניינית ועוסקת כולה באינטריגות אישיות ולא ענייניותשחררו. למרבה הצער, אנשים וגורמים רבים פשוט משליכים את הבעיות האישיות שלהם על אחרים או מנסים להסיט את הפוקוס מהפגמים שלהם, ואין שום דבר שאתם יכולים לעשות לגבי זה.במקום לבזבז את האנרגיות שלכם על אנשים מעצבנים, התעלמו והמשיכו הלאה.

הכותב הינו:

מאמן התנהגותי קוגניטיבי - CBC

מאסטר בחינוך,

קואצ'ר לספורטאים ומתבגרים.

ביקורת – טוב או רע? - פליקס שאשא עם טור דעה

הוסף תגובה
תגובות
  1. פליקס הגדול (חיים לנציאנו 05-07-2020, 15:23)
    כתבה יפה מאד וכרגיל מעניינת.יישר כח
  2. מקצוען (נורי 05-07-2020, 15:29)
    כל כתבה מעניינת
  3. תודה פליקס על המקום שלך בחייו של הילד (פרי 05-07-2020, 18:56)
    מדויייק לחלוטין בהזדמנות זאת אומר תודה ,פליקס,אתה חלק גדול מהחיים של הילד שלנו ושלנו כהורים,ילד שעבר מחינוך מיוחד לחינוך רגיל ,ילד שהיה ללא חברים פיתח מיומניות חברתיות,ואנחנו שקיבלנו ממך ידע רב איך להגיד מילה טובה ,לתת חיבוק ולחזק אותו גם ברגעים הקשים....אלפי תודות
  4. כל הכבוד (יפו הגדולה 05-07-2020, 19:04)
    יופי של כתבות הבחור מעלה איכותיות ובעלות ערך מוסף תמשיך
  5. איש ראוי ביותר (אבא של רועי 06-07-2020, 09:50)
    פליקס עבד עם הבן שלי ועשה איתו פלאים. מילד חסר ביטחון לילד שמעיז ויודע להגיד גם לא כשצריך. העזרה של פליקס היא מעבר לכדורגל היא דרך לחיים. תודה מאבא שמאוד מעריך אותך