השיטה כשלה

שיטת הפלייאוף בליגה הלאומית הביאה לכך שמשחקים רבים בסוף העונה הופכים לגארבג' טיים עבור קבוצות שאינן מעורבות במאבקי הצמרת והתחתית. אולי הגיע הזמן לשנות את השיטה? ומה לגבי הפרש השערים?

  • על ידי: אוהד רון
  • 25-05-2024
  • 18:08

אתמול (שישי) נוכחנו לדעת כמה השיטה המונהגת בליגה הלאומית כבר לא ממש עובדת. באיזשהו מקום היא הופכת את משחקי נעילת העונה לשוק אחד גדול. קבוצות שגמרו את העונה משחקות מול כאלה שעדיין יש להן עניין והתחושה היא שהחזק שורד (או עולה, תלוי מאיזו נקודת מבט מסתכלים). 
ישנן המון דוגמאות לכך במרוצת השנים. מי שעוקב אחרי הליגה הזו, מכיר. 


להעלים את התופעה כנראה שאי אפשר. תמיד תהיינה קבוצות אשר יהיה להן פחות עניין בליגה. לצמצם את מספר הקבוצות בלאומית? בתנאים הנוכחים מהלך כזה לא יעבור בהנהלת התאחדות למרות שזה צעד מתבקש כבר שנים. 

 

אז מה אפשר לעשות כדי להפחית את התופעה?


האפשרות הריאלית ביותר היא שינוי סדר המשחקים. למי שלא יודע, סדר משחקי הפלייאוף נקבע מראש ע"פ דירוג הקבוצות בסיום העונה הסדירה כך שזו שסיימה במקום הראשון מארחת במחזור ה-32 את זו שסיימה במקום השני. מחזור לאחר מכן, מתארחת הראשונה אצל השלישית.
אם היו משבצים את המשחקים המכריעים מראש במחזורי הנעילה, ייתכן שתופעות כמו שראינו אתמול לא היו מתרחשות כי לכולם היה על מה לשחק. מהלך כזה הוא הפשוט ביותר והוא מצריך רק אישור פורמלי של ועדת הליגה והגביע. 


אפשרות ריאלית נוספת היא הענקת מענקי מיקום משמעותיים. אם אין בנמצא תקציב נוסף, אזי שהסכומים יחולקו יהיו במסגרת התקציבים שקבוצות הליגה מקבלות. כלומר, קבוצה שתסיים במקום השלישי, תהנה מתקציב מוגדל מהקבוצות אשר תסיימנה מתחתיה בטבלה.

אפשרות שלישית היא שינוי שיטת הפלייאוף הנוכחית. 6 הראשונות ו-6 האחרונות תשחקנה בינן לבין עצמן בסיבוב אחד ואילו 4 הקבוצות שתסיימנה במקומות 7-10 תלכנה לים או ישחקו על מיקום ומענקים כספיים. 

 

ומה לגבי הפרש שערים? עושה רושם שקריטריון לקביעת המיקום הזה פשט את הרגל. הגיע הזמן שסדר הקריטריונים הקובע לעלייה/ירידה בליגות החובבניות, יונהג גם בלאומית. ניצחונות, תוצאות בין הקבוצות בשוויון והמשחקים בינהן צריך להיות הסדר גם בלאומית וגם בליגה א'. אפשר גם לקבוע מראש שבמקרה של שוויון נקודות יתקיים בכל מקרה משחק מכריע על העלייה, כמו בליגה א'. 

לא בטוח שכל מה שדיברנו עליו באמת יעלים את התופעות שראינו אתמול, אבל בהחלט עשויים לצמצם אותן. 
לתשומת לב ההתאחדות והמנהלת.

אוהדי עירוני טבירה, חגגו עליה אבל השיטה כשלה או לא? צילום: עודד חסין

הוסף תגובה
תגובות
  1. לא משנה השיטה תמיד ימכרו משחקים עצוב (דניאל 25-05-2024, 19:17)
  2. תתרכז בליגה א' ממתי אתה מסקר ליגה לאומית ? (מר אוהד רון 25-05-2024, 19:41)