״הכי חשוב? ללמד הגנה. חלוצים יש בלי סוף״

אילון שווגר מאמן שחקני הגנה בכל הגילאים, ומאמין שעבודה נכונה עם נוער על יסודות ההגנה, יכולה לגרום לכך שהכדורגל הישראלי לא יסבול מטעויות בהגנה, כאלה שיעלו לנו בעליה ליורו או למונדיאל

  • על ידי: עלאא בדארנה
  • 05-03-2014
  • 09:40

״יש טקס קבוע בכדורגל שלנו. זה קורה כל פעם שאנחנו לא עולים ליורו או מונדיאל, או כשקבוצה ישראלית מפסידה לקבוצה אירופית. על מה תמיד אנחנו מדברים? על איך שוב חטפנו גול ממצב נייח. אבל אנחנו לא עושים שום דבר ממשי ועמוק כדי לשפר את זה. איך אנחנו יודעים את זה? כי הטעויות חוזרות על עצמן. שוב הגבהה מהצד שחלוץ אחד מסתנן בין 3 שחקני הגנה, שוב כדור קרן, שוב פאול שטותי ברחבה. מתוך זה צמח המרכז שלי לפיתוח, לימוד ואימון שחקני הגנה״, פתח את דבריו שווגר.

 

אילון שווגר החליט לעשות מעשה, לא לדבר, אלא לקום ולעשות. יותר משנה הוא מאמן שחקני הגנה בכל הגילאים, מלמד אותם את היסודות הנכונים, מחדיר בהם את מקצוע ההגנה באופן מעמיק ורציני. הדרכות וידאו, ישום במגרש, עבודה על התנועות הנכונות של שחקני הגנה במגרש. למרכז שלו הוא קרא: ״שר ההגנה״ גם רמז להתמחות הספציפית, וגם להזכיר לכולם מי היה אחד משחקני ההגנה הגדולים של ישראל בכל הזמנים, אביו, ישעיהו שווגר ז״ל. ״לאבא קראו תחנה אחרונה וממנו למדתי את הכל. אמנם מאז היו שינויים והתפתחויות, אבל את הבסיס למדתי מאבא״.

 

שווגר מאמן את הדור הבא. (צילום: יח"צ)

 

שיחקת בליגת העל, אימנת, היית בצוותים מקצועיים. מתי החלטת לשים בצד את האימון וללכת אך ורק על אימון הגנה?

״זה מגיע מתוך צורך. אם אני רואה, גם כשאימנתי, טעויות בסיסיות שחוזרות על עצמן, שמגיעות מהבסיס, ואני רואה שהקבוצות שלנו חוטפות את אותן גולים כל הזמן, שמגילאי ילדים לא מלמדים נכון את הילדים לעשות הגנה, אז אני מבין שזהו צורך קיים. דרך אגב, מאמני הילדים לא אשמים- אין באימון של 90 דקות זמן לעבוד על הכל בצורה כזו מעמיקה כמו שאני יכול לעשות באימון אישי. מהתמודדות שלי כשחקן הגנה מול חלוצים גדולים ששיחקו פה, מהמחקר שאני מבצע כבר יותר מחמש שנים, ובשיטה שפיתחתי בעקבות המחקר והנסיון, אני רואה שב״שר ההגנה״ אנחנו עושים עבודה נכונה ורצינית״.

 

אז איך אפשר למנוע טעויות כאלה כמו שהזכרת?

״להתמחות במקצועות השונים במגרש. כמו שיש מאמן שוערים, שמתמחה באימון שוערים, צריך לפרק את המשחק למקצועות. בפוטבול האמריקאי יש התמחות כזו. גם בכדורגל חובה שתהיה התמחות של הגנה. אתן לך דוגמא קטנה: אתה יודע שבלמים למשל רצים הרבה יותר לאחור מאשר שחקני התקפה? מישהו עובד איתם ספציפית על התנועה הזאת? במרכז שהקמתי אני עושה את זה. העבודה היא מהיסודות ועד לפרטים הקטנים ביותר״.

 

שר ההגנה, פרויקט מבורך של שווגר.

 

אתה אומר שעושים את אותן הטעויות- למה אתה מתכוון?

בעונה שעברה, בליגת העל כמחצית מהשערים היו לאחר הגבהות מהצד. בחלק גדול מהמקרים היו יותר שחקני הגנה ברחבה מאשר חלוצים, ובכל זאת הובקעו שערים. אם אנחנו מנתחים את זה הגיונית, הרי שאם יש יותר שחקני הגנה, והם היו סוגרים נכון, השער לא היה מובקע. כשאני מסביר, מלמד, משנה כמה דברים בסיסיים ומתרגל אותם עם השחקנים, השערים נמנעים״.

 

-איך אתה עובד עם השחקנים?

השחקנים מגיעים מגילאי ילדים ועד בוגרים, גם שחקנים בליגת העל. לשחקנים הבוגרים, אני מתקן טעויות בסיסיות של סגירה במגוון של מצבים. כדורגל הוא משחק שמשתנה במהירות מאוד גבוהה, ואחרי שאנחנו לומדים איך להתנהג ולסגור, אנחנו מתרגלים את זה שוב ושוב. יש הבדל גדול, בין מניעת התקפה מתפרצת כבר במרכז המגרש, לבין מצב של אחד על אחד בתוך הרחבה. יש יסודות וכללים שאיתם עובדים. הכי חשוב ללמד הגנה, חלוצים ושחקני קישור יצירתיים ויש הרבה, שחקני הגנה פשוט אין״.

 

עם הילדים העבודה שונה?

"ילדים לומדים את היסודות מהבסיס. תנועה נכונה, טכניקה נכונה ויחודית לשחקני הגנה, משחק הגנה נכון בתוך קבוצה. כשאתה מלמד את הילדים הללו מהבסיס, ובונה נכון שחקני הגנה, אתה יכול לדעת כבר היום שהוא יהיה שחקן הגנה מצוין״.

הוסף תגובה
תגובות
  1. הילד שלי משחק בתפקיד בלם והייתי מעוניין להביא אותו אלייך (אבי אזולאי 25-03-2019, 09:17)
    איך אפשר לתקשר איתך בקשר לאימונים אישיים
  2. הילד שלי משחק בתפקיד בלם ואני מעוניין בשיפור שלו מאוד איך אפשר לתקשר איתך (אבי אזולאי 25-03-2019, 09:19)
    היכן אפשר לימצוא אותך